God bemötandespiral hos ECT- teamet i Uppsala

Det är viktigt för patienterna att vi personal kan skratta och har roligt och att vi trivs med varandra

Måndagen den 22 maj besökte jag tre av personalen på ECT – teamet (elektrokonvulsiv behandling) på Psykiatrins Hus i Uppsala för att prata om bemötande. Verksamheten har nämligen ett positivt rykte om sig om att personalen där har ett väldigt gott bemötande. Jag beslöt mig då för att ta reda på mer om detta.

Jag möts av en dörr med skyddsinsyn vid rulltrapporna på bottenplan vid ingång 10 på Psykiatrins Hus. Jag hade egentligen inte så mycket förutbestämda frågor om bemötande utan tänkte att ”vi får väl se vad detta möte kring bemötande landar i”.

När jag väl hade tryckt på ringklockan vid dörren och ställde mig beredd på att via denna apparatur berätta vem jag skulle träffa i vad som såg ut som en ”porttelefonen” och sen förväntas att porten automatiskt skulle öppnas upp, blev jag i stället lite lätt överraskad av att dörren öppnades och jag möttes av av en kvinnlig personal. Jag berättade mitt ärende och blev visad in på mottagningen. Jag hann knappt komma innanför väggarna när jag möttes och hälsades välkommen av ingen mindre än avdelningschefen själv nämligen Mats Liljedahl.

Mats visade in mig till ett mindre rum där jag även fick hälsa på sjuksköterskorna Svante Bergh och Emelie Hedström. Efter min presentation och att jag angav syftet med mötet så berättade Svante, Mats och Emelie berätta lite om tankarna kring vad de ser som ett bra bemötande för patienterna som kommer till dem för att få ECT. Mats berättade hur viktigt det är att varje gång hälsa på patienterna så att det känner sig sedda. Emelie tycker att lyhördhet är viktigt – att verkligen se patienten och vad denna har för behov just nu. Svante tycker att ett gott bemötande är en självklarhet.

Härligt att få se att patienterna som är så sjuka när de kommer också att vi får se hur friska de sen blir.

För mig som utbildare i kurserna ”Bättre Bemötande” så vet jag hur viktigt det är med kontinuitet. Detta var något som jag ville fråga om.
– Har ni kontinuitet bland personalen här för patienterna?
– Absolut, det har vi, berättade Mats. Vidare förklarade Mats att det kan vara så att ena gången när patienten kommer så kan det vara jag som tar emot och förbereder patienten i mottagningsrummet, nästa gång är jag kanske inne i behandlingsrummet när ECT:n ges, nästa tillfälle så kan jag vara den som jobbar i uppvaket o.s.v. Kontinuitet ser vi som viktigt.

Mottagningen består av åtta sjuksköterskor, tre läkare och en skötare det vill säga ett litet team som verkligen trivs med varandra som de också tryckte på och som det tror är oerhört viktigt för patienterna. Det är viktigt att kunna ha roligt på jobbet och att patienterna får höra oss skratta och att vi trivs, säger Mats. Både Svante och Emelie instämde i detta.

Även om inte behandlingen i sig hjälper på alla så har vi ändå fått höra att vi har gett gott bemötande. Det tycker vi är viktigt.

För patienter som är inneliggande och kommer till ECT-mottagningen så är tiden där cirka en timma från ankomst tills de kan lämna verksamheten. För polikliniska patienter dvs de som kommer hemifrån är tiden cirka 2-2.5 timma. En önskan som Mats nämnde är att förstagångs-patienterna ska ges möjlighet att komma på ett studiebesök tillsammans med en anhörig om så önskas. Då de får träffa personal, möjlighet att ställa frågor och får en rundvandring på mottagningen. Allt för att skapa trygghet och tillit. Något som man önskar  ska bli möjligt framöver.

Ett gott bemötande handlar också om att se individen, men också att se henne/honom som patient, så att han/hon känner att han/hon blir tagen på allvar och får vara patient som han/hon är just då.

– På vilket sätt har patienterna här inflytande, undrade jag? Nå de har ganska stort inflytande fick jag veta och framför allt att personalen verkligen lyssnar på patienten. Är det så att patienten har en extra oro för stunden och behöver prata med en psykiatriker så inom tiden av några minuter så är detta fullt möjligt då vi har en psykiatriker här.
– Och är det så att patienten just för stunden av någon anledning inte kan komma till sin behandling så är detta helt okej. Då ser vi bara till att han/hon får en ny tid, berättar Mats.

Och då kom vi naturligt in på tillgänglighet. Tillgängligheten är bra på mottagningen berättar Mats. De har öppet mellan 07.00 – 15.30 fem dagar i veckan. Och det finns alltid någon att få tag på per telefon. De har en personal som alltid ”bär med sig telefonen”, fick jag veta.
– Så det är inte som på många andra ställen reflekterade jag över som att behöva tala in på en telefonsvarare eller i värsta fall få höra en automatisk röst säga:
-Tyvärr kan vi inte ta emot ditt samtal idag. Var god och försök nästkommande vardag! Teamet höll med om att det inte är ett bra bemötande. Men så har vi inte det hos oss.

Miljön är också något som berör bemötande. Mottagningen är ljus och inte så stor. Den delas in i små ”stationer” skulle man kunna säga. När man kommer in på mottagningen som är en öppenmottagning och har låst in eventuella ytterplagg och värdesaker så sätter man sig i en liten grupp av fåtöljer och kanske bläddrar i någon av tidningarna där. Men oftast blir man inte sittande där en längre tid, fick jag veta.
– Målet är att ”här ska det egentligen” vara tomt, säger Mats. Man ska inte behöva sitta här så länge mer än kanske max några minuter. Sedan kommer mottagningssköterskan och tar hand om patienten och som tar in personen i mottagningsrummet. Där förbereds patienten med nålsättningen som behövs vid sövningen och annan information ges och tas här.
Bakom provtagningsstolen fanns en stor färgfull tavla som satte lite prägel på mottagningsrummet.

– När sköterskan har förberett klart så visar man in patienten i rummet där själva behandlingen görs. Man behöver inte byta om till några sjukhuskläder utan man har sina egna privata kläder på sig. Personalen på den ”stationen” välkomnar dig och sedan får man lägga sig på en brits. Här inne finns psykiatriker, narkosläkare, narkossjuksköterska, sjuksköterska och en skötare. Själva ECT-behandlingen tar ca 10 minuter. Efter behandlingen kommer patienten till uppvaket och när han/hon är bedömd att vara klar här så blir man bjuden på kaffe, saft och en smörgås i en ”station”  med sköna fåtöljer med höga ryggstöd.
– Här är det verkligen uppskattat att vara för patienterna. Här sitter ofta patienterna och pratar med varandra.
”Det goda bemötandespiralen” som mottagningen har rykte om sig att ha, tror Mats har just att göra med att om vi ger patienterna gott bemötande så ger det att de ”gamla och erfarna” patienterna på så sätt lugnar de ”nya” och kanske lite mer ”oroliga” patienterna när de sitter här, vilket bådar gott för hela verksamheten och för behandlingarna som patienterna genomgår.

Cirka 45 minuter efter min ankomst tackade jag för mig och lämnade verksamheten och tänkte:
”Nu förstår jag ryktet om den goda bemötandespiralen”. Och glad i hågen efter att ha fått träffa dessa fina personer beger jag mig tillbaka till Forum för Brukarinflytande och till mina fina kollegor här.

Tack till Mats Liljedahl med kollegor som tog sig tid för att träffa mig.

 

Text och foto
Kommunikationskonsult

Jouanita Törnström 

Ämnesområde

Kommande Evenemang

Det finns inga kommande events just nu.

Utbilda dig till PEER supporter

Den 8 oktober startar vi en ny utbildning för blivande PEER supporters. Läs mer här

Behöver du någon som lyssnar?

Vi har listat Hjälplinjer som du kan ringa när du är i kris eller mår psykiskt dålig och behöver någon att prata med.

PEER Support – en återhämtningsinsats

Ladda gärna ner vår broschyr om Barns brukarinflytande genom att klicka på bilden

Alla kan lära sig mer – hela livet

Vi vill rekommendera utbildningar för dig som vill få mer kunskap inom psykisk (o)hälsa
Du hittar dessa här

Prenumera på vårt Nyhetsbrev

Ta del av vårt nyhetsbrev och få information direkt i din mailbox om vårt arbete på Forum för Brukarinflytande och på vad som händer inom vård och stöd i Uppsala län.