Min Skola-projektet

I januari 2014 startade Riksförbundet Attention ett treårigt projekt, Min Skola-projektet, där man skulle arbeta för en bättre skola för elever med NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Tanken var att göra eleverna mera delaktiga i sin skola och för att de skulle få bättre förutsättningar att klara skolan. Arbetsmetoderna som skulle arbetas fram tillsammans med eleverna skulle bland annat öka deras egenmakt i skolan, men också förbättra deras inlärningsmöjligheter.

Man har också bloggat under hela projektet.

Många bra och viktiga saker har kommit ut ur projektet, bland annat två häften varav det ena är gjort för dem som möter eleverna i skolan ”Goda Exempel, få det att funka för elever med NPF i skolan” och ”Få det att funka i skolan, för dig som är förälder till barn med NPF”. I båda två kan man läsa ”Elevens checklista, så här vill jag som elev ha det i skolan:

  1. Lärare och personal ska få information om min funktionsnedsättning.
  2. Tydliga skyltar och gärna foton på personalen utanför deras rum.
  3. Inga surrande fläktar, störande ljud eller flimrande starka lysrör.
  4. Information i god tid om vad som ska hända. Det är jobbigt för mig om det händer något oväntat.
  5. Både muntlig och skriftlig information, som är rak och tydlig.
  6. Påminnelser och hjälp med planering.
  7. Kontrollera att jag verkligen har uppfattat det ni har sagt.
  8. All undervisning på så få ställen som möjligt.
  9. Anteckningshjälp på lektioner och möten.
  10. Tillgång till ett lugnt rum om jag blir stressad och övertrött.
  11. Skriftlig information om vilken hjälp jag kan få och vem jag ska prata med för att få stöd.
  12. Öronproppar eller hörlurar för att slippa ljud.
  13. Jag behöver ordning och reda.
  14. Hjälpmedel som ger mig struktur, t. ex. tids- och planeringshjälpmedel, en whiteboard, scheman eller listor på vad jag ska göra.
  15. Stöd och strategier för hur och när jag ska börja ett arbete och avsluta det.
  16. Tala om precis vad jag ska göra och i vilken ordning jag ska göra det, vad som är viktigast att göra först om jag inte hinner allt, vem jag ska fråga om något blir fel och när jag kan fråga, när jag har ansvar och när andra har ansvar.
  17. Jag vill på bestämda tider gå igenom hur allt fungerar och ha stöd, samtal och hjälp att lösa problem.

Annat som är viktig för mig: ………………………………………………..

Mitt namn: …………………………………………………
Adress: ………………………………………………………
Telefonnummer: …………………………………………
E-postadress: ……………………………………………..
Denna checklista får lämnas ut till: ……………………………………………………………………………..”

Mer material och matnyttiga länkar hittas till höger på Min Skola-projektets sida.

Hälsningar
Laila

 

 

 

Publicerad i Brukarinflytande, NPF Taggar: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Ämnesområde

Kommande Evenemang

  1. Välkommen till Framtidskonferens för PEER Support

    13 november kl:08:00 - 15:00

Utbilda dig till PEER supporter under 2019.

Våren 2019 startar vi en ny utbildning för blivande PEER supporters. Läs mer här

Behöver du någon som lyssnar?

Vi har listat Hjälplinjer som du kan ringa när du är i kris eller mår psykiskt dålig och behöver någon att prata med.

PEER Support – en återhämtningsinsats!

Ladda gärna ner vår broschyr om Barns brukarinflytande genom att klicka på bilden

Alla kan lära sig mer – hela livet

Vi vill rekommendera utbildningar för dig som vill få mer kunskap inom psykisk (o)hälsa
Du hittar dessa här

Prenumera på vårt Nyhetsbrev

Ta del av vårt nyhetsbrev och få information direkt i din mailbox om vårt arbete på Forum för Brukarinflytande och på vad som händer inom vård och stöd i Uppsala län.