Brukarinflytande eller brukarbestämmande?

Sedan jag flyttade in i mitt lilla röda torp med röda knutar har jag drömt och längtat. Äntligen är det dags! Jag ska installera en ny värmekälla. Det har ”bara” tagit fyra vintrar att våga ta steget och få ändan ur. För snart två år sedan hittade jag vad jag ville ha och vad jag tänkte skulle kunna matcha ett k-märkt hus i form av en modern torparugn. De flesta av mina åretruntboende grannar har en luftvärmepump som främsta värmekälla och stödeldar i vedspisar, kaminer och kakelugnar. Idag finns ju möjligheten att ha det varmt redan vid hemkomsten eller i alla fall snart efter. Vi är hemifrån ofta och länge, till skillnad från de människor som en gång byggde husen. En modern rörspis kan både ge värme snabbt och hålla den länge, oslagbart!

I tisdags fick jag reda på att hantverkarna var inplanerade hos mig på torsdagen. De skulle fixa det runt järnspisen som stått halvgjort sedan långt innan jag flyttade in och förbereda för uppmurningen av torparugnen. Med en dags varsel skulle jag alltså packa undan större delen av hemmet och fångades blixtsnabbt av ångestmonstret. Det gick inte! När hantverkarna kom var det mesta fortfarande ogjort och får bli ett senare problem som nu dessutom är täckt av ett fint lager damm. Tur för mig att det var så gulliga och förstående hantverkare!

När så hantverkarna hade borrat och mätt tillräckligt sa muraren till mig att han tyckte att jag hade valt fel modell av torparugn. Under arbetet hade de stött på komplikationer i form av bl.a. en bärande träbalk och då man behöver ha ett visst avstånd till brännbart material så stämde inte de mått vi hade räknat med från början. Om jag valde om skulle jag kunna få en högre och därmed mer funktionell värmekälla. Jag blev lite tagen. Valet var ju gjort sedan länge och nu skulle jag snabbt behöva tänka om. ”Jag skulle rekommendera dig att ta den här modellen” sa muraren. Jag gick ut en stund i det vackra försommarvädret, slog upp modellen på nätet och jämförde den med valet jag gjort. Modellerna var snarlika. Om det nu skulle bli bättre om jag tog ett nytt val med mer information på bordet så kändes det självklart. Muraren lade ihop vad mitt hus hade för förutsättningar och vad jag ville med det han genom sin yrkesskicklighet visste och det kändes som om beslutet blev taget gemensamt.

Lite senare berättade jag för muraren att det kändes väldigt bra att han agerade när han såg att jag höll på att göra ett val som skulle bli sämre för mig. ”Vet du varför?” frågade han och såg leende på mig. ”Jag är ingen säljare. Säljare bryr sig inte om att det ska bli bra för kunden. De vill bara sälja. Men jag har min yrkesstolthet. Jag vill att det ska bli så bra som möjligt för kunden. Inte bara att den ska vara nöjd när jag går hem utan att den ska fortsätta vara nöjd också efter ett tag.”

Sättet som mina hantverkare agerade på fick mig att dra paralleller till mitt jobb och vården. Det ställde frågan om brukarinflytande och vad det innebär på sin spets. Brukarinflytande handlar om att vara ett team som tillsammans jobbar för att det ska bli så bra som möjligt för patienten/brukaren. Patienten bidrar med sina förutsättningar och vad hen tror kommer att bli bra och vill. Läkaren å sin sida bidrar med sin yrkesskicklighet och kan efter att ha undersökt och lyssnat på patienten råda denne. Båda behövs! och det är bara tillsammans som det kan bli så bra som möjligt. Det är med människor som med gamla hus, det finns ofta många parametrar att ta hänsyn till när man väljer metod. Och när jag går till en läkare vill jag inte ha en säljare utan en med yrkesstolthet. En som jobbar för att jag ska bli nöjd på riktigt och inte för att tjäna pengar. En som jobbar för att jag ska slippa anlita läkare igen.

Publicerad i Okategoriserade, personlig blogg Taggar: ,
One comment on “Brukarinflytande eller brukarbestämmande?
  1. Finn Hedman skriver:

    En bra och tankeväckande krönika om brukarinflytande eller brukar bestämmande

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Ämnesområde

Kommande Evenemang

  1. Välkommen till Framtidskonferens för PEER Support

    13 november kl:08:00 - 15:00

Utbilda dig till PEER supporter under 2019.

Våren 2019 startar vi en ny utbildning för blivande PEER supporters. Läs mer här

Behöver du någon som lyssnar?

Vi har listat Hjälplinjer som du kan ringa när du är i kris eller mår psykiskt dålig och behöver någon att prata med.

PEER Support – en återhämtningsinsats!

Ladda gärna ner vår broschyr om Barns brukarinflytande genom att klicka på bilden

Alla kan lära sig mer – hela livet

Vi vill rekommendera utbildningar för dig som vill få mer kunskap inom psykisk (o)hälsa
Du hittar dessa här

Prenumera på vårt Nyhetsbrev

Ta del av vårt nyhetsbrev och få information direkt i din mailbox om vårt arbete på Forum för Brukarinflytande och på vad som händer inom vård och stöd i Uppsala län.